دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

نماینده ساری در مجلس: دکتر میرزاده دانشگاه آزاد اسلامی را به ساحل امن و آرام رساند/ قانون‌مداری از ویژگی‌های بارز دانشگاه آزاد است

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی معتقد است که دکتر میرزاده، دانشگاه آزاد اسلامی را از حاشیه‌پردازی‌هایی که برای آن صورت گرفته و می‌گرفت به یک ساحل امن و آرام رساند. او از نبود هیچ‌گونه نظارت و یا برخورد جدی با دانشگاه‌های غیردولتی زیاد در کشور که در مقاطع تحصیلی مختلف فعال هستند، انتقاد کرد.
کد خبر : 45046

نوید محسنی، خبرنگار آنا در ساری- بیش از دو سال از دوران مدیریت دکتر میرزاده به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذرد و در این مدت اقدامات بزرگی در این دانشگاه اتفاق افتاده و کار در مسیر جدیدی قرار گرفته است. موضوع طرح‌های تجمیع یک و ۲ و ایجاد ساختار استانی، ایجاد منابع درآمدی غیرشهریه‌ای و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و نیز گسترش تحصیلات تکمیلی بخشی از این اقدامات است.


در این زمینه گفت‌وگویی با دکتر سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم مرکز استان مازندران در مجلس شورای اسلامی داشته و نظر وی را در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های دانشگاه در دوره مدیریت جدید و دو سال اخیر جویا شدیم.


*عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان در دو سال گذشته را چقدر موفق ارزیابی می‌کنید؟


- دانشگاه آزاد اسلامی یکی از دستاوردهای موفق انقلاب اسلامی است که با درایت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حمایت حضرت امام (ره) برای اعتلای سطح علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور تاسیس و راه‌اندازی شد و نقش مهم و سازنده‌ای را هم در این زمینه ایفا کرد.


دولت برای گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی هزینه‌های سنگینی را متقبل می‌شود، اما در دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها از هزینه‌های دولتی کمکی دریافت نمی‌شود بلکه با تسهیلات و امکانات بیشتر در خدمت دانشجویان در امر تحصیلات تکمیلی مبادرت کرده است

در مورد عملکرد آقای دکتر میرزاده باید عرض کنم از زمانی که ریاست این دانشگاه را به عهده گرفت دو کار مهم انجام داد. اول اینکه دانشگاه آزاد را از حاشیه‌ای که داشت و حاشیه‌پردازی که برای آن صورت می‌گرفت به یک ساحل امن و آرام رساند و دوم اینکه موضوع اقتصاد دانش بنیان که از دستورات مقام معظم رهبری است، با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی املاک و دارایی فراوانی دارد و می‌تواند آن‌ها را در راستای تقویت بنیان اقتصادی خود به کار ببرد، اما با ابتکار آقای دکتر میرزاده این سرمایه‌ها به منظور تسهیل و کمک به تسهیلات و رفاه دانشجویان و فعالیت‌های اقتصادی در راستای کمک به مراکز علمی، پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه و ایجاد فرصت‌های اشتغال، اختراع و ابداع به کار گرفته شد و از این جهت سنگ بنا و اساس خوبی را چید که ان‌شالله شاهد رشد و درخشش این اقدام و ابتکار ایشان خواهیم بود.


*نقش و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی را در گسترش تحصیلات تکمیلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- اتفاقا مجموعه مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه دو کار مهم انجام داد. یکی از نظر کمی در رشته‌های کار‌شناسی ارشد و دکتری رشد قابل توجهی کرد و دیگری هم از نظر کیفی. مهم این است که در کیفیت بخشیدن به مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری اقدامات مناسب و موثری صورت گرفت که جذب اعضای هیات علمی و فراهم کردن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری جزوی از آنهاست.


واقعیت این است که دولت برای گسترش تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی هزینه‌های سنگینی را متقبل می‌شود، اما در دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها از هزینه‌های دولتی کمکی دریافت نمی‌شود بلکه با تسهیلات و امکانات بیشتر در خدمت دانشجویان در امر تحصیلات تکمیلی مبادرت کرده است و بخش وسیعی از بار تحصیلات تکمیلی کشور را به عهده دارد. حدودا نیمی از فارغ التحصیلان ما در کشور در مقاطع کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد مربوط به دانشگاه آزاد هستند که با توجه به سن کم مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی که ۳۳ سال است، امروز این دانشگاه با دانشگاه‌های ۱۰۰ساله و با قدمت کشور و دنیا رقابت می‌کند و این رقابت بسیار ارزشمند و قابل قدردانی است.


*دانشگاه‌های غیردولتی زیادی در سطح کشور و در مقاطع تحصیلی مختلف در حال فعالیت هستند. علیرغم اینکه برخی از این دانشگاه‌ها استانداردهای اولیه و لازم را ندارند چرا هیچ‌گونه نظارت و یا برخورد جدی صورت نمی‌گیرد و بعضا شاهد انتقادهایی از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی هستیم؟


-در واقع بعضی از این حرف‌ها و انتقاد‌ها هم کم‌لطفی است و هم بی‌انصافی. دانشگاه آزاد در مسیر تعالی بخشی و کیفیت بخشی تسهیلات و امکانات خود و تربیت استاد و دانشجو انصافا برنامه ریزی‌های خوبی کرده و استادان خوبی را هم بکارگیری کرده است. مخصوصا در اعطای پایان نامه و دانشنامه دقت کافی دارند و سخت‌گیری‌های لازم را دارند. اما در بسیاری از دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی فعالیت‌های آن‌ها به دلیل انسجام نداشتن، مقطعی بودن، نقطه‌ای کار کردن و نداشتن بسترهای مناسب قطعا آن ظرفیت دانشگاهی را ندارند.


دانشگاه آزاد یک دانشگاه متمرکز است؛ ممکن است تعداد واحدهای مختلفی در سطح کشور داشته باشد اما همهٔ این‌ها در خدمت یک مدیریت و در عین حال با یک برنامه ریزی است که این برنامه ریزی منسجم و با قدرت و منظم در کشور است که آن را به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان معرفی می‌کند به همین دلیل قطعا دانشگاه‌های غیردولتی قابل رقابت با این مجموعه بزرگ نیستند.


دانشگاه‌های غیردولتی زیادی در سطح کشور و در مقاطع تحصیلی مختلف در حال فعالیت هستند که علیرغم اینکه برخی از این دانشگاه‌ها استانداردهای اولیه و لازم را ندارند چرا هیچ‌گونه نظارت و یا برخورد جدی صورت نمی‌گیرد و بعضا شاهد انتقادهایی از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی هستیم؟

عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی به‌گونه‌ای است که داوطلبان اقبال و استقبال خوبی برای تحصیل در آن دارند حتی این تمایل در بعضی وقت‌ها از دانشگاه‌های دولتی هم بیشتر است مخصوصا در رشته‌های پزشکی و فنی خودم شاهد بودم داوطلبان ترجیح می‌دهند که به خاطر داشتن امکانات و آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خوب در دانشگاه آزاد تحصیل کنند.


*علی‌رغم وجود مشکلات مالی در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تسهیلات رفاهی دانشجویان را افزایش داده است مثلا یکی از خدمات این دانشگاه افزایش شش برابری میزان وام ازدواج برای تشویق و حمایت از جوانان بوده است اما در دانشگاه‌های دیگر این‌طور نیست. چرا؟


-همانطوری که عرض کردم دانشگاه آزاد به خاطر داشتن منابع و مدیریت متمرکز و اختیارات متمرکز خوشبختانه دست به اقدامات خوبی زده که دستگاه‌های دولتی یا نمی‌توانند یا جرات چنین تصمیم‌گیری‌های کلان را ندارند. به دلیل اینکه دانشگاه آزاد یک بخش خصوصی و درآمدی است یعنی خودش باید درآمد کسب و هزینه کند، دادن این نوع امتیازات نشان از داشتن مدیریت با کفایت، لایق و با دغدغه و دلسوز برای دانشجویان و نسل جوان است نه برای کسب اموال و دارایی بیشتر برای دانشگاه. از این جهت هم دانشگاه می‌تواند داوطلبانی بیشتری داشته باشد و هم موفقیت‌های دانشگاه در عرصه‌های مختلف معنی و مفهوم پیدا می‌کند.


* انجام طرح‌های تجمیع و ایجاد ساختار استانی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است را چگونه ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید چقدر می‌تواند به پیشرفت دانشگاه کمک کند؟


تعامل خوب و سازنده‌ای بین دانشگاه و نهادهای مختلف وجود دارد و قانون مداری هم یکی از ویژگی‌های بارز در این دانشگاه است و انجام مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از اقدامات بسیار ارزنده دکتر میرزاده است که باید از ایشان تشکر کرد که هم چابک‌سازی کرد و هم بعضی از واحدهایی که موازی کاری می‌کردند مثلا واحد علوم و تحقیقات مازندران و واحد ساری هر دو در یک شهر رشته‌های مشترک داشتند را با یک تدبیر مناسب حل کردند در واقع این تجمیع و یکسان سازی و استانی شدن به دلیل وجود یک مدیریت و یک نگاه باعث توزیع عادلانه، همصدایی و هم طرازی واحد‌ها در بهره گیری از تسهیلات، امکانات و منابع در سطح استان می‌شود و واحدهای کوچک‌تر از فرصتهای خوب بهره‌مند می‌شوند.


ضمن اینکه در استان مازندران به دلیل مدیریت آقای دکتر نیازآذری که از مدیران توانمند و مجرب است و اقبالی که روسای دیگر واحدهای دانشگاهی نسبت به شخصیت و توانمندی‌های ایشان دارند و کفایت و تجربه ارزنده ایشان در عرصه مدیریت و برنامه ریزی‌ها، یک سرآمدی را نسبت به سایر استان‌ها به استان مازندران بخشیده است و از همین جا هم از آقای دکتر میرزاده تشکر می‌کنم و هم از زحمات دکتر نیازآذری و همکارانشان در سراسر استان و شهرستان ساری به خاطر خدمت همه آن‌ها تقدیر و تشکر و خسته نباشید عرض می‌کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته